Projecte

Campanya de film biodegradable

APAEMA i Mallorca Preservation Foundation treballen per substituir el plàstic convencional per biodegradable a les finques ecològiques

Vint-i-un productors i productores de Mallorca, inscrites en agricultura ecològica, han fet el pas i han substituït en els darrers quatre anys el plàstic d’encoixinat convencional per plàstic biodegradable.

Aquest plàstic s’empra tradicionalment en agricultura per evitar la competència entre el cultiu hortícola i les plantes espontànies, protegeix el sòl i l’escalfa. L’acció té un impacte positiu damunt del medi ambient perquè no deixa residus i s’estalvien recursos naturals en la seva fabricació.

El canvi ha estat possible, des del 2019, gràcies a l’acord entre l’Associació de la Producció Agrària Ecològica de Mallorca (APAEMA) i Mallorca Preservation Foundation (MAPF), les quals signaren un conveni de col·laboració. APAEMA ha coordinat la compra conjunta de plàstic biodegradable per als seus socis i MAPF ha assumit un percentatge del sobrecost que té aquest plàstic respecte del convencional. Sense aquesta acció, l’ús d’aquest material no contaminant és poc rendible a causa del sobrecost que té la versió biodegradable a diferència del plàstic convencional, molt més assequible. Gràcies a l’ajuda econòmica de Mallorca Preservation Foundation, els pagesos han obtingut un preu competitiu que els ha permès fer el canvi.

D’esquerra a dreta: Miquel Coll, president d’APAEMA, Ana Riera de Mallorca Preservation Foundation i el productor Joan Adrover de ECO Sa Teulera

En aquests anys, una vintena de finques eco d’horta s’han beneficiat de l’ajuda i en total s’han evitat més de 548 quilòmetres de plàstic, substituït-lo per 10.293 kg de biofilm biodegradable, sense transgènics.

El nou plàstic està fabricat amb matèries primeres naturals compostables i es dissol a la terra en menys d’un any. Té els mateixos avantatges que el plàstic convencional i fent-ne ús s’evita la generació de l’equivalent en residus plàstics, que tarden centenars d’anys en degradar-se i que en massa casos s’abandonen a la mateixa finca deixant una imatge poc amable del camp mallorquí.


Impacte a premsa:


2022

2021

https://balearsvadevi.cat/mallorca/nova-collaboracio-per-substituir-165-km-de-plastic-dencoixinat-per-biodegradable-6464/

2020

https://www.diariodemallorca.es/mallorca/2020/04/17/agricultores-mallorca-sustituyen-110-kilometros/1503214.html?fbclid=IwAR2AqLkNLzfGMl0UNaRsDEFPectCmerucsRyO7E1M0xHBCEyoqroQ6Xj_fg


2019