Catorze productors i productores de Mallorca, inscrites en agricultura ecològica, han fet el pas i han substituït el plàstic d’encoixinat convencional per plàstic biodegradable. Aquest plàstic s’empra tradicionalment en agricultura per evitar la competència entre el cultiu hortícola i les plantes espontànies, protegeix el sòl i l’escalfa. L’acció tendrà un impacte positiu damunt del medi ambient perquè no deixarà residus i s’estalvien recursos naturals en la seva fabricació.
El canvi ha estat possible, per segon any consecutiu, gràcies a l’acord entre l’Associació de la Producció Agrària Ecològica de Mallorca (APAEMA) i Mallorca Preservation Fundation (MAPF), les quals signaren un conveni de col·laboració el passat any. APAEMA ha coordinat la compra conjunta de plàstic biodegradable per als seus socis i MAPF ha assumit un percentatge del sobrecost que té aquest plàstic respecte del convencional. Sense aquesta acció, l’ús d’aquest material no contaminant és poc rentable degut al sobrecost que té la versió biodegradable a diferència del plàstic convencional, molt més assequible. Gràcies a l’ajuda econòmica de Mallorca Preservation Fundation, els pagesos han obtingut un preu competitiu que els ha permès fer el canvi.
En aquest segon any, 14 finques eco d’horta s’han beneficiat de l’ajuda i en total s’han evitat 110 quilòmetres de plàstic, substituït-lo per 2.750 kg de biofilm biodegradable, sense transgènics. Un augment significatiu respecta la campanya de l’any passat on s’evitaren 60 quilòmetres de plàstic i la comanda fou de 1.533 kg de material biodegradable. El nou plàstic està fabricat amb matèries primes naturals compostables i es dissol a la terra en menys d’un any. Té els mateixos avantatges que el plàstic convencional i fent-ne ús s’evita la generació de l’equivalent en residus plàstics, que tarden centenars d’anys en degradar-se i que en massa casos s’abandonen a la mateixa finca deixant una imatge poc amable del camp mallorquí.